Od písmene k příběhu

Jak souvisí písmo s příběhem, kdy a proč lidé pocítili potřebu psát, jaké podoby mělo písmo dříve a jakou má dnes? Jak obraz popsat slovy? Jaké obrazy vyvolávají slova? Těmito a dalšími otázkami jsme se zabývali v hodinách výtvarné výchovy v 6. ročníku v průběhu tohoto čtvrtletí. Kreslili a malovali jsme, stříhali, lepili, psali i vyřezávali z kartonu. Výsledkem našeho snažení jsou velmi zdařilé výtvarné práce, které nabízíme ke zhlédnutí v naší galerii.

1. „Moje obrázkové písmo.“ Kdybychom byli dávnými písaři, jak bychom přenesli informace budoucím generacím? Už vím, co je piktogram, ideogram, hieroglyf, klínové písmo, stéla.

2. „Kaligrafie – umění krasopisu.“ Víte, že i dnes jsou lidé, kteří mají zálibu v krasopsaní? Koukněte třeba na Pinterest. Už vím, co je kaligrafie a vím, jaká je krasopis dřina, která však stojí za to.

3. „Říkadla.“ Když mluvíme, vážeme na sebe slova jako řetízek. Asi proto říkáme písmo vázáné. A takto dopadne písmo vázané, když „uvízne“ na čtvrtce. Už vím, jak musím být trpělivý, když pracuji s linií.

4. „Zmatení jazyků“. Jaké by to bylo, kdyby se písmo osvobodilo ze slov, chaoticky poletovalo prostorem, dokud ho gravitace nepochytá. Možná o tom vypráví příběh O babylonské věži. Už vím, co je to typografie.

5. „Kde se toulá slovo“. Tak by se dala popsat práce, v níž jsme využili poznatků o typografii. Dokázali byste spočítat, kolik různých typů písma autor použil? Už vím, co znamená positiv, negativ, papírořez a že je dobré mít dobrý „vercajk“ na psaní :-).

6. „Můj komiks“. Všichni známe komiks. Spojuje obraz s písmem. My jsme se hlavně učili, jak fázovat děj pomocí obrázků. Určitě se nám to hodí i v hodinách slohu. Už vím přesně, co je úvod, zápletka a rozuzlení a neváhám tuto zbraň použít :-). 

7. „David a Goliáš“. Jaké to je, když dostanu větu a mám podle ní namalovat děj. Práce byla kolektivní. Každou sekvenci vytvořil někdo jiný a dohromady je to jeden skvělý příběh. Takto se spolupracuje!!! Už vím, že v příběhu nikdy nesmí chybět postavy.

8. „Pohádková postava“. Přes písmenka a slova jsme se přesunuly do příběhu. Příběh má vždy hrdinu, v pohádkách pohádkovou bytost. Pohádkovou proto, že může ožít všechno – voda, vzduch, země, vítr, pařez, houba i kámen. Pohádková bytost musela být autorská, to znamená, museli jsme si ji vymyslet a nic a nikoho nekopírovat. Uf. Už vím, co je personifikace, jak pracovat s fantazií a jak využít symboliku barev. Totiž když namaluješ vodu ve žlutých odstínech, nikdo ti neuvěří, že je to voda…).

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.