Školní výlet V. třídy

Přestávají platit různá omezení nařízené vládou a my se rozhodneme uskutečnit již tak dlouho plánovaný školní výlet. Kontrolujme batůžky, přepočítáváme peníze a vyrážíme pěšky ze školy rovnou na nádraží. Koupíme si ve vlaku jízdenky a jedeme do Znojma. Následuje krátká procházka městem a pak přímo na Laser Game Znojmo. Rozdělíme se do předem připravených skupin a týmů, vybereme si tu správnou hudbu, promyslíme strategii, troška poučení a pravidel ke hře a bojovka začíná. Někteří z nás statečně bojují a útočí, jiní přežívají. Krátká přestávka, výměna týmů a začíná nový boj. Přezdívka Zabiják nám jasně naznačuje, jak to asi dopadne. Nenecháme se zastrašit a vrháme se znovu s nadšením do hry. Zjišťujeme, že protivník vzal prohru vážně a nic nám nedaruje. Máme štěstí, že zásahy nebolí ani nejsou vidět. Vyčerpaní i jásající se vracíme k ostatním do haly. Popíjíme limonády a rychle načerpáváme novou energii. Pár z nás ještě nadchnou další hry v hale, ale většinou už jen klidně posedáváme a sledujeme dění kolem sebe. Společná fotka na památku a vydáváme se na cestu zpět. Příjemné počasí se začíná kazit. Naštěstí již sedíme ve vlaku. Každý z nás je plný atmosféry ze hry. Dojeli jsme do cílové stanice, naše nadšení na chvíli pokazí velký vítr a silná průtrž mračen. Přesto se u školy loučíme s úsměvem na tváři. Máme na co vzpomínat! Zde kompletní fotogalerie z výletu.

Mgr. Jitka Pražáková

Pomůcka do matematiky

Jednoho dne se před námi objevila velká výzva: vyrobit v rámci projektu dřevěnou pomůcku do matematiky. Ano, jdeme do toho! Nejprve se páťáci seznámili s návodem, pokračovali přesným měřením a rýsováním, pak přešli k vrtání malých děr, následně vše uhladili smirkovým papírem, pak přišlo na řadu lepení kolíčků. Někde byla zapotřebí i přesná práce s kladívkem. Žáci pracovali ve dvojicích, při výrobě spolu museli opravdu úzce spolupracovat. Nemohli si dovolit žádný krok vynechat nebo něco podcenit. Všichni pracovali zodpovědně a nikdo se na nic nevymlouval. Občas bylo nutné dát si malou pauzu, vše si dobře promyslet nebo požádat o konzultaci paní učitelku nebo pana učitele.  Ověřili jsme si, že rčení: „Dvakrát měř, jednou řež,“ skutečně platí.  A hotový výrobek je na světě! Zde se podívejte na kompletní fotogalerii z vyrábění.

Mgr. Jitka Pražáková

Výroba dešťové hole

Ocitli jsme se v Půlnočním království, kde je zakázáno zpívat… Přestože nám doba covidová neumožňuje zpěv, v rámci hudební a pracovní výchovy jsme se s žáky 3. ročníku vrhli na výrobu dešťových holí. Jistě, mohli bychom si je koupit, obchody přece nabízejí řadu variací. My jsme se však rozhodli neutratit ani korunu a využít dostupných pomůcek z domácností.

Děti obdržely papírové role (odpadový materiál balicích folií), do kterých jsem navrtala otvory pro překážky (ty přinesou delší a variabilnější zvukový efekt výsledného hudebního nástroje). Do oněch otvůrků jsme nastrkali sirky (silnější hlavička neproklouzla)  a boční kruhové otvory jsme uzavřeli jako bubínek „rouškovou“ blanou. Chtěli jsme trochu odlehčit nepříznivou covidovou situaci, hudební nástroj nám totiž může sloužit léta, a při pohledu na dešťovou hůl si děti třeba jednou vybaví: „Aha, to byla ta příšerná doba s rouškami!“ Než jsme ovšem zaslepili druhý otvor, bylo potřeba do hole nasypat zvučný materiál – rýže, čočka, fazole, kamínky, korálky. A nástroj je hotov – svůj účel již plní! Chceme ale, aby dešťová hůl lahodila i oku, přišla tedy na řadu poslední fáze výroby – dekorování. 

Dešťová hůl je exotický perkusní hudební nástroj. Konstrukčně jde o dutou dřevěnou hůl, která má uvnitř spirálovitě umístěné přepážky a množství semen nebo drobných kamínků. Při naklánění hole se obsah přesypává z jednoho konce na druhý a vyluzuje tak zvuk podobný šumění deště. Nástroj často bývá pestře zdoben. Pochází od původních obyvatel Ameriky, kteří jej vyráběli z dutých kaktusů plněných semínky a užívali jako ceremoniální nástroj.
https://cs.wikipedia.org/…hůl

ZDE můžete nahlédnou do procesu tvorby a zhodnotit  výsledné práce.

Mgr. Jana Ingerlová

Časosběrný projet „Od semínka k rostlince“

Již během online distanční výuky jsme společně s žáky 3. ročníku zahájili tento dlouhodobý projekt (konkrétně březen 2021). Děti dostaly řadu inspirativních tipů pro pěstování a pozorování, ze kterých mohly vybírat, pokud nepřišly se svým vlastním nápadem.

Cílem projektu bylo:

-uvědomit si, jak důležité jsou pro růst rostlinky základní podmínky pro život;

-citlivě vnímat potřeby rostlinky a umožnit jí růst a vývoj;

-posílit kladný vztah k přírodě kolem nás;

-pochopit složitou a zdlouhavou cestu produktu ke spotřebiteli;

-vypracovat písemný dokument mapující vývoj růstu rostlinky.

Jsem na své žáky hrdá, úkolu se zhostili na výbornou! ZDE můžete nahlédnout, jak úspěšní pěstitelé to jsou:-)

Mgr. Jana Ingerlová

Rychlá odpověď

Projekt Dr. Zdědil a pan Zdražil

Projekt Dr. Zdědil a pan Zdražil se nám velice líbil jako přínos do života. Naučili jsme se hospodařit s penězi, zjistili jsme, co může být pro rodinu výhodné a naopak co nevýhodné. Víme, že přínos může být brigáda, i prodej nadbytečných věcí (majetek, nábytek, …). Je fajn využívat ekodomácnost. Fastfoody a časté návštěvy restaurací jsou zbytečně velké výdaje. Výhodné je bydlet ve vlastním bytě než platit nájem. Tato zkušenost se nám do života hodí a jsme rádi, že jsme měli možnost toto vyzkoušet.

Tento projekt byl realizován v rámci projektu Podpora podnikavosti a kreativity.

A. Bártová, L. Svobodová, M. Tothová (9. ročník)

Zde několik fotek z projektu.